KOORDYNATOR: Prof. UAM dr hab. Andrzej Ćwikliński
W ramach prac tej grupy podejmowane zostaną problemy młodzieży w szeroko rozumianym środowisku edukacyjnym, które obejmuje nie tylko środowisko szkolne, ale także środowisko rodzinne i rówieśnicze oraz placówki edukacji równoległej i edukacji medialnej.
W szczególności proponujemy podejmowanie zagadnień w zakresie niżej wyróżnionych obszarów:
- problemy młodzież związane z realizowanym w szkole procesem kształcenia (w zakresie wartości, celów, zasad, treści, form i metod kształcenia);
- potrzeby młodzieży a spełniane przez szkołę funkcje: socjalizacyjne, personalizacyjne
i opiekuńcze; - partycypacja młodzieży w różnych formach edukacji równoległej;
- problemy młodzieży o specyficznych potrzebach edukacyjnych (uczniowie zdolni, uczniowie
z trudnościami i niepowodzeniami w uczeniu się, profilaktyka, diagnoza i terapia w zakresie trudności i niepowodzeń szkolnych); - przemoc i agresja w środowisku edukacyjnym oraz inne patologie wśród młodzieży (narkomania, alkoholizm, przestępczość, prostytucja i inne);
- wartości i aspiracje życiowe młodzieży w zmieniających się warunkach życia społecznego;
- trudności wychowawcze młodzieży, ich przyczyny, specyfika, sposoby zapobiegania;
- problemy edukacji medialnej adolescentów (szanse i zagrożenia);
- problemy edukacji zdrowotnej w zakresie kreowania wśród młodzieży zdrowego stylu życia
(na przykład edukacja seksualna, problemy odżywiania i inne); - problemy organizacji czasu wonnego młodzieży na różnych szczeblach kształcenia;
- problemy przygotowania młodzieży do pełnienia ról społecznych (edukacja obywatelska
i patriotyczna); - młodzież w sytuacji zmian strukturalnych systemu szkolnego;
- młodzież akademicka i jej problemy życiowe;
- kulturowe dylematy młodzieży (pomiędzy oddziaływaniem kultury popularnej i szkoły);
- rodzime wyznaczniki problemów i sukcesów edukacyjnych młodych ludzi;
Prosimy traktować powyższe obszary problemowe jako niektóre tylko propozycje, które mogą Państwo wzbogacić własnymi pomysłami leżącymi w sferze Waszych zainteresowań naukowych.